Rizzo Group ingår strategiskt partnerskap med Future of Retail för att öka lönsamheten

Rizzo Group har idag ingått ett partneravtal med fintechbolaget Future of Retail (”FoR”) i syfte att minska kapitalbindningen och öka varutillgängligheten.

Partnerskapet är en viktig komponent i Rizzos nya supply chain-infrastruktur. Koncernen blir därmed mindre känslig för framtida likviditetssvängningar samt minskar kapitalbindningen och ökar omsättningen.

FoRs implementation omfattar samtliga bolag inom koncernen, dvs Rizzo Group, Morris AS, samt Rizzo international (NK).

Nyckelleverantörer (s.k. preferred suppliers) kommer att skicka sina varor till ett centrallager och vidare till butiker utan att fakturera Rizzo för varorna. Leverantörerna får istället betalt när varan säljs i fysisk eller digital butik vilket möjliggör för Rizzo att kunna arbeta med högre bredd och djup i sortiment utan att belasta balansräkningen. Den ökade mängden varor som exponeras mot kund kommer att öka omsättningen för anslutna leverantörer enligt, den inom handeln väl beprövade, modellen ”varor säljer varor”. Varumärke möter konsument på ett unikt sätt.

Future of Retail, eller FoR, är en one-stop shop för hantering av leverantörsavtal, betalsystem samt erbjuder ett administrativt onlineverktyg för samtliga anslutna parter. Anslutna leverantörer har via FoRs plattform full transparens mot samtliga butikers varulager samt genomförsäljning.

Verktyget medför att leverantörerna, i interaktion med Rizzo, kan serva butikerna i högre grad för att möta efterfrågan med rätt varor, i rätt mängd samt vid rätt tidpunkt.

”Vi har redan påbörjat onboardingen med några av Rizzos större leverantörer. Detta är en win-win för alla involverade. Leverantören får ut mer varor utan ökad riskexponering samtidigt som Rizzo får lägre kapitalbindning och möjlighet till både ökande marginaler samt minskad inkurans. Alla tjänar mer pengar helt enkelt,” säger Ola Levin, vd på Future of Retail.

”Strategin att erbjuda både nya och befintliga leverantörer och partners ett bredare utbud av samarbetsmöjligheter har visat sig väldigt framgångsrikt för oss. I och med partnerskapet med FoR adderar vi ännu en väg i vår Supply Chain-infrastruktur. Intresset för konsignationsbaserad handel har blivit större igen och ger indirekt bättre pay-off för varumärkens konceptuella marknadsföring. Den generellt bredare varumärkesexponering i detaljistledet, som konsignationsmodellen möjliggör, ger en absolut bättre kundupplevelse och ökad omsättning” säger Björn Colérus, SCM på Rizzo.

Previous
Previous

Kämpar i rekonstruktion – landar nytt avtal: ”Alla tjänar mer pengar”

Next
Next

Vill hjälpa handeln – får miljontillskott från AWS-backad inkubator